Za školou

 Plížil jsem se ulicemi města, kde jsem zakotvil na jistou dobu coby student pedagogické fakulty. Vlastně ani nevím, jak jsem se tam ocitl. Možná to byla souhra náhod. A protože se ke mně donesla spousta zvěstí o tom, jak ... 

báječný může být život vysokoškoláka, docela jsem se na ten akademický institut těšil. Třeba se tím můj život obrátí trochu k lepšímu, říkal jsem si. Třeba poznám nové lidi, nové přátele, třeba se poprvé zamiluji.     

Ten den jsem se právě vracel z jednoho vcelku nudného semináře. Byl bych šel na kolej, seknul sebou na postel a trochu se prospal po probdělé noci, strávené s partou spolužáků v jednom kulečníkovém baru. Čekala mě ale ještě jedna přednáška, tak jsem si sedl na lavičku v parku před budovou fakulty. Z ničeho nic ke mně přišla jedna z mála dívek, s nimiž jsem se za ty dva roky studia spřátelil.

„Co tady děláš?,“ zeptala se mně.

 „Tady jen tak sedím,“ odvětil jsem.

„Ty nejdeš na přednášku?“

„Moc se mi nechce.“

„Mě taky ne. Co s tím uděláme?,“ řekla a podívala se na mě, jakoby snad čekala, že to budu já, kdo rozhodne, že se na žádnou přednášku nepůjde. Bylo poledne! Léto! Svítilo slunce! Tak jsem vyslovil návrh …  

„Hele, na přednášku se vykvajzneme a trochu si užijeme letní odpoledne.“    

„Fajn, to beru,“ řekla bez váhání Lenka. Šli jsme pak vedle sebe směrem k nábřeží stinnou pěšinkou lemovanou jilmy. Byl jsem rád za to rozhodnutí a vůbec mě netrápily výčitky svědomí, že jsem „za školou,“ to ani v nejmenším.

„Hele, Miky, někdy mám pocit, že se nás trochu straníš?,“ řekla z ničeho nic Lenka a já z nějakého důvodu tušil, že tím „nás“ myslí možná i sebe, což ale nebyla pravda a pomyšlení, že v ní budím takový dojem, mi bylo dost nepříjemné.

„To je hloupost. Vůbec se nestraním. Jen chci být někdy sám. Ale to snad chce někdy každý.“

„A nechtěl jsi být sám i teď? Já že bych nerada … “

„O čem to mluvíš?! Víš, že si s tebou vždycky rád pokecám. Vážně.“

Usmála se. To bylo dobré znamení. Za tím jejím smíchem jsem ale tušil něco, o čem možná nechtěla mluvit. O čem možná nikdy s nikým nemluvila, rozhodně ne se mnou. Povídali jsme si o ledasčem, ale nikdy ne o tom podstatném a těžko říct, proč to tak bylo. Jestli to byl stud, obava, ale jedno nám bylo jasné, aniž by na to téma byla kdy zavedena řeč. Že já a ona jsme kamarádi a nic víc nikdy nebudeme. Bylo to dané, nezpochybnitelné a přijali jsme to jako jistý druh samozřejmosti.

Mezitím jsme došli k nábřeží. Na břehu byl párek labutí. Lenka je sledovala s jistým dojetím.

„Jsou krásný, co říkáš,“ řekla Lenka.  

„Jo. Někde jsem četl, že si jsou labutě neskutečně věrný.“

„Tomu se dá při pohledu na ně i věřit.“

Mlčela, o něčem přemýšlela, a pak jen dodala …

„Tohle je lepší než hloupá přednáška. Je bezva, že jsme na ni nešli.“  

Lenka se dál dívala týmž směrem a v tom pohledu bylo cosi nepojmenovatelného, že jsem si musel dát velký pozor, abych ji jen tak nepolíbil. Dobře jsem ale věděl, že bych tím všechno pokazil. I tu bezstarostnou chvíli v letním odpoledni pod modrou oblohou já a ona a všechno kolem v nevšední souhře čehosi, co je škoda narušit sebemenší neobratností. 

Stál jsem tiše vedle ní, po očku ji pozoroval a byl rád, že tam s ní mohu být. Snad i ona to měla podobný, ale navenek vše prožívala jako všední a banální. 

To odpoledne jsme nakonec strávili jen tak ve dvou spolu. Brouzdali jsme bezcílně městem, tu se někde zastavili, abychom šli vzápětí dál … celé jsme si to po svém užívali. Tu nečinnost, to bohémské lelkování, tu schopnost, nikam se chvíli nedrat v touze po úspěchu a jen vnímat přítomný okamžik. 

„Ahoj, bylo to bezva. “

„Jo, skvělý relax. Docela jsem ho potřeboval. Dík.“

Lenka se usmála a šla pak směrem ke chlapci, jehož jsem neznal a který na ni čekal před kolejí. Políbil ji a vzápěti spolu vešli dovnitř. Ne jako dva kamarádi. Vyschlo mi v krku, musel jsem polknout, abych to překvapení strávil.  

Autor: Jan Jurek | úterý 27.10.2015 9:07 | karma článku: 6,37 | přečteno: 220x
  • Další články autora

Jan Jurek

Pokec se spolužačkou

Rád sedává na lavičce při agua centru a sleduje lidi okolo. To místo mu dělá dobře. Není to tak vždy, ale někdy ano. A když má všeho dost, sebere se, sedne do auta a jede na to místo, kde má pár berliček, kterých se může chytnout.

3.1.2024 v 13:51 | Karma: 13,54 | Přečteno: 398x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Dokonalý manžel …

„Neexistuje! Nejsou takoví na skladě. Musíš se s tím, Ireno, smířit a brát to, co je. Taky už nejsi nejmladší.“ „Ale míry mám, Jitko, pořád ucházející.“ „To je dost pomíjivý a chlapi to vědí. V našem věku už také hledají jistoty.“

29.12.2023 v 12:16 | Karma: 14,33 | Přečteno: 549x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Nevlastní syn

„To dítě není tvoje.“ „Čí tedy?“ „Tvého kamaráda z vejšky. Zbouchnul mě jeden večer po akci. Oba jsme byli opilí, sami dva na koleji.“ „Stačí! Do detailů jít nemusíš! Po pěti letech manželství mi tohle oznámíš a tváříš se jakoby nic

27.12.2023 v 12:50 | Karma: 22,97 | Přečteno: 801x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Terapeutická hodinka

„Po čem teď jdete, co je vašim cílem?“ „Nevím, ztratil jsem se. Nebo to vím, ale nedaří se.“ „Proč?“ „Něco dělám asi špatně.“ „Dáváte tomu dost?“ „Možná ne ve všem.“ „Tak musíte přidat. Zaměřit se na sebe a na to svoje a být i trochu..

26.12.2023 v 10:34 | Karma: 8,73 | Přečteno: 178x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Výlet

Udělají si celodenní pěší špacír. Je to podzimní pošmourný den, ale oni mají chuť se vypravit někam, kde budou v přírodě a sami. Když vyjdou na první kopec, hned se obejmou. Užijí si tu blízkost a to něco, co jim dlouho scházelo.

23.12.2023 v 11:20 | Karma: 9,49 | Přečteno: 156x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Symbol pařížského kabaretu Moulin Rouge v troskách. Lopatky mlýna se zřítily

25. dubna 2024  8:12,  aktualizováno  9:05

V noci na čtvrtek se v Paříži zřítily lopatky větrného mlýnu, který je symbolem kabaretu Moulin...

Vrchní soud rozhodne o odvolání muže, který dostal devět let za týrání družky

25. dubna 2024  8:49

Olomoucký vrchní soud dnes rozhodne o odvolání Tomáše Heráka ze Šumperska, kterému krajský soud za...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  8:38

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

KOMENTÁŘ: Český důchodce, pro vládu nepřítel číslo jedna

25. dubna 2024  7:47

Vláda dokola opakuje, že nebude na důchody pro příští generace a zbankrotujeme. Nic takového...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 199
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 468x
Jsem původní profesí učitel. Příležitostně publikuji recenze v tištěných periodikách. Byl jsem třikrát oceněn v rámci celostátní scenáristické soutěže Filmové nadace Inogy Barrandov. Realizovaný celovečerní film dle mého scénáře Kluci z hor. Dále viz můj web www.jan-jurek.cz