Povídání s neznámým kolemjdoucím mužem

 Seděl na lavičce a díval se do krajiny. Byl to běžný den uprostřed týdne, kdy bývá většina lidí v práci. On ne. On lelkoval, dopřával si nečinnost, dopřával si něco, co je z pohledu některých nepatřičné. Měl by makat.Měl by .... 

vydělávat, měl by dělat, co se od něj očekává. Kdo to ale řekl? Něco v jeho nitru v něm tak někdy promlouvá. Jakási kódovaná schémata, která se naučil, která mu společnost vštípila do podvědomí, aby měl strach jen při pomyšlení, že by chtěl a mohl žít jinak. Ale on strach mít nechtěl. Nechtěl se bát cokoliv říct, nečemu se vzepřít, říct ne, když to tak bude cítit, říct, tohle dělat nebudu, v tom bych se ztratil. A říct ano vždy a pouze z vlastního přesvědčení.

V jedné chvíli spatřil jít kolem staršího muže. Dovolil se, jestli by si k němu mohl přisednout. Souhlasil.  

„Vidíte to, široko daleko jediná lavička. Prý proto, že by je lidi rozkradli,“ řekl muž hlubokým hlasem, který dával tušit, že má ten neznámý člověk leccos odžito.

„Jste tu poprvé?,“ pokračoval, zatímco on by raději mlčel a naslouchal svému vnitřnímu hlasu, který ho ponoukal spíš meditovat než povídat.

„Ano, poprvé.“

„Odkupak jste?“

„Z Jičína.“

„Tam to znám. Strávil jsem tam dva roky na vojně.“

„Já na vojně nebyl.“

„To buďte rád. I když někteří mladíci by ji dnes potřebovali.“

„Nemyslím. Ale můj otec to také říká. Že by se tím zvedla morálka, kázeň a já nevím co ještě.“

Díval se před sebe a tvářil se dost mrzutě na to, aby muž vedle něj pochopil, co si o slovech svého otce myslel.

„Kázeň a morálka … proč by k tomu lidi měli přicházet na vojně? Od toho jsou snad rodiče, ne školy, ne instituce. Stačí jejich láska a s ní všechno přijde.“

„Láska. Co to je?“

Podíval se na toho muže a sám sebe se ptal, jestli tu otázku myslí ten stařík vážně.

„Co to je? To je všechno! Přece to, co je v životě každého důležité. Bez čeho nelze být. Tedy skutečně být. Vy si to snad nemyslíte?“

„Co já si myslím … já jen vím, že láska … je skvělá, ale taky někdy pomíjivá věc.“

„Blbost! Láska je a může být pomíjivá jen tak, jak jí to my sami dovolíme. Máte se rád?“

Muže tou otázkou evidentně zaskočil. Nechápal, proč se ho na to ten člověk, hádal třicetiletý, ptá. Jestli se má rád? Co ta otázka má jako znamenat? K čemu jí míří? Nikdy dřív se ho na to v jeho sedmdesáti letech nikdo nezeptal.

„Tak co? Máte se rád? Ve vašem věku byste se měl mít rád. Nebo byste měl alespoň vědět co a jak.“

„Chceš mě snad mladíku poučovat.“

„Ne, na něco takového nemám kuráž. Ani nemám tu potřebu. Jen jsem se vás zeptal. Je na vás, jestli chcete odpovídat.“

„Chci, nechci … nevím … nerozumím smyslu té otázky. Přijde mi …“

„Co? Zbytečná? Hloupá?“  

„Možná.“

„Ale od ní se vše odvíjí.“

„Jak jste na to přišel?“

„Na to jsem nepřišel já.“

„Aha. Tak kdo tedy?“

„Najděte si to! Nebudu vysvětlovat. Stejně nemá smysl tohle jen tak na potkání někomu sdělovat.“

„Vy se na mě mladíku zlobíte?“

„Ne! Jen nechápu, jak je možné, že jste se ani vy sám sebe na to nikdy nezeptal.“

„Měl jsem dost jiné práce, dost jiných povinností, než řešit, jestli …“

„Jasně, práce, povinnosti a taky zábava, putyky, bary, závodění třeba ve vrhu koulí …“

„Já koulí nikdy nevrhal.“

„To je fuk. Myslel jsem to metaforicky. Třeba jste vrhal něčím jiným. Panáky, půllitry … čímkoliv.“

Mladík se odmlčel a stařík vedle něj seděl a nechápal, co po něm ten člověk s výrazem kluka chce. Připadal si vedle něj najednou malý. Byl z toho nesvůj. Jeho ego mu říkalo, že to není správný, že on si přece něco zažil, něco dokázal, něčím byl, někoho vychoval, dům postavil i strom zasadil. Přece se nebude cítit malý před klukem, který možná nedokázal nic. Který v pracovní den sedí nečinně na lavičce, místo aby pracoval a žil jako ostatní.

Ale ta otázka, kterou mladík směrem k němu naléhavě položil, mu hlavou vrtala. Ne, že ne. Nějak se jí nedokázal zbavit. Dotírala na jeho smysly. Má se rád nebo se nemá rád a má se rád dost … ale proč to má ve svých sedmdesáti řešit? Proč to má řešit kdokoliv? Děje se ve světě tolik nepravostí, že snad jsou důležitější věci. Byl profesor na obchodní akademii, pracoval před tím i v zahraničním obchodě, mluví čtyřmi světovými jazyky, tak snad o tom či onom něco ví. Rozhodně víc, než ten cucák, co se tvářil, jakoby snědl plný hrnec moudrosti. Není v něm špetka pokory vůči jeho stáří, vůči všemu, co má vryté ve svých očích, pomyslel si. Jejda, byl a cítil se dotčený.  

„Heleď, ty. Když o tom tak přemýšlím, jestli se mám rád … tak ano, myslím, že se mám rád.“

„Myslíte, nebo to víte?“

„Myslím, že vím. Celý život jsem pracoval, vychoval dvě děti, nikoho jsem neokradl a úspěchy se také dostavily. S nimi i peníze, jimiž jsem zajistil sebe i pár mých příbuzných.“

Mladík se na toho muže podíval přísným až káravým pohledem.

„To co mi tu říkáte, vůbec nesouvisí s tím, jestli se máte rád.“

„Jak to, že ne?“

„Poznal jsem řadu lidí, co peněz moc nemají, ani úspěšní dvakrát nejsou, vlastně o nich nikdo nic neví a nic závratného nedokázali. Jen žijí a jsou spokojení. Protože se mají rádi a za ničím nespěchají.“

„A v čem ta jejich sebeláska spočívá?“

Mladík se odmlčel. Podíval se do krajiny. Vstal a řekl …

„V srdci. A v mysli, která je otevřená všemu, co je podstatné a co je důležité. A hlavně tomu, co je nejdůležitější. Chápete?“

Mladík více neřekl a odešel. Starší muž z lavičky se za ním díval. Najednou ho viděl běžet. Pak zastavil, utrhl si na louce nějaké květiny, k tomu stébla trávy, hezky to svázal a ty jeho oči … do dálky zářily.

„To mám pro svou dívku, pane. Zdravím a přeji hezký den.“

Pak už vzal mladík nohy na ramena a běžel … za horizont krajiny, nad níž z ničeho nic vysvitlo do té chvíle za mraky schované slunce. 

Autor: Jan Jurek | úterý 5.1.2016 11:55 | karma článku: 6,94 | přečteno: 400x
  • Další články autora

Jan Jurek

Pokec se spolužačkou

Rád sedává na lavičce při agua centru a sleduje lidi okolo. To místo mu dělá dobře. Není to tak vždy, ale někdy ano. A když má všeho dost, sebere se, sedne do auta a jede na to místo, kde má pár berliček, kterých se může chytnout.

3.1.2024 v 13:51 | Karma: 13,54 | Přečteno: 398x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Dokonalý manžel …

„Neexistuje! Nejsou takoví na skladě. Musíš se s tím, Ireno, smířit a brát to, co je. Taky už nejsi nejmladší.“ „Ale míry mám, Jitko, pořád ucházející.“ „To je dost pomíjivý a chlapi to vědí. V našem věku už také hledají jistoty.“

29.12.2023 v 12:16 | Karma: 14,33 | Přečteno: 549x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Nevlastní syn

„To dítě není tvoje.“ „Čí tedy?“ „Tvého kamaráda z vejšky. Zbouchnul mě jeden večer po akci. Oba jsme byli opilí, sami dva na koleji.“ „Stačí! Do detailů jít nemusíš! Po pěti letech manželství mi tohle oznámíš a tváříš se jakoby nic

27.12.2023 v 12:50 | Karma: 22,97 | Přečteno: 801x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Terapeutická hodinka

„Po čem teď jdete, co je vašim cílem?“ „Nevím, ztratil jsem se. Nebo to vím, ale nedaří se.“ „Proč?“ „Něco dělám asi špatně.“ „Dáváte tomu dost?“ „Možná ne ve všem.“ „Tak musíte přidat. Zaměřit se na sebe a na to svoje a být i trochu..

26.12.2023 v 10:34 | Karma: 8,73 | Přečteno: 178x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Výlet

Udělají si celodenní pěší špacír. Je to podzimní pošmourný den, ale oni mají chuť se vypravit někam, kde budou v přírodě a sami. Když vyjdou na první kopec, hned se obejmou. Užijí si tu blízkost a to něco, co jim dlouho scházelo.

23.12.2023 v 11:20 | Karma: 9,49 | Přečteno: 156x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

Izraelský ministr Ben Gvir měl nehodu, auto po nárazu skončilo na střeše

26. dubna 2024  19:04

Izraelský ministr národní bezpečnosti Itamar Ben Gvir měl autonehodu ve městě Ramla ve středu země....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 199
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 468x
Jsem původní profesí učitel. Příležitostně publikuji recenze v tištěných periodikách. Byl jsem třikrát oceněn v rámci celostátní scenáristické soutěže Filmové nadace Inogy Barrandov. Realizovaný celovečerní film dle mého scénáře Kluci z hor. Dále viz můj web www.jan-jurek.cz