„Pokec“ u kávy

Potkal se s kamarádem, kterého dlouho před tím neviděl. Oba měli zrovna čas, tak si zašli na kafe do nedaleké kavárny. Jeho bývalý spolužák Ondra působil spokojeně. Slušelo mu to, vždycky to byl fešák a holky z peďáku na něm .... 

kolikrát mohly oči nechat. Vysoký elegán s vybraným vystupováním a z pohledu mnohých dívek se vším, co muž nesmí postrádat, aby s ním chtěly randit. Přistupoval k tomu vždy s lehkostí, kterou svým způsobem obdivoval. On jí moc schopný na rozdíl od Ondry nebyl.

„Jak se ti daří a co vůbec děláš?,“ zeptal se ho Ondra jako první.

„Dělám to co mám rád a co mě baví.“

„Co je to?“

„Píšu, chodím do přirody, skouknu někdy hezký film pro inspiraci …“

„Děláš si legraci?“

„Taky, ale úplně daleko od pravdy to není.“

„Co rodina, děti … ?“

„Před rokem jsem se rozvedl a dceru mám ve střídavé péči.“

„Tak to je mi líto. No a zvládáš to?“

„Musím, snažím se být rozumný, už kvůli holce, nechci, aby ji to poznamenalo, mám s tím své zkušenosti.“ 

„No jo, dneska se rozvádí kde kdo a jako by to bylo normální.“

„Lidi nechtějí řešit problémy. Chtějí být happy …“

„A jakmile nejsou, jdou od válu …“

„ ... a vůbec jim nedochází, o co se připravují.“

„To je na tom asi to nejhorší. No u mě to zatím drží. Jsem s manželkou desátej rok a i když to někdy skřípe, máme se rádi.“

„Tak to je, Ondro, skvělý.“

„Jo a máme tříletá dvojčata. To ti byl zezačátku cvrkot, fakt jsem si myslel, že to nedám, že se zblázním. Chyběly prachy, práce nestála za nic, do toho problémy s rodiči, táta marod, máma na padnutí. Ale sedlo si to, dali jsme to, musím zaklepat všechno, ale jsem teď šťastný.“

„Vidím to na tobě a přeju ti to, fakt moc.“

„No dík, ono to taky není zadarmo, člověk musí jít všemu naproti, aby to bylo …“

Ondra se usmál, napil se kávy, jakoby se na moment zasnil a nikoho k sobě pro tu krátkou chvilku nepustil.

„Hele, a jak si říkal to psaní, uživí tě to?“, zeptal se Ondra z ničeho nic v okamžiku procitnutí a návratu do reality.

„Horko těžko, ale nějak si už nedovedu představit, že bych byl bez toho. Nezlob se, ale mluvit o tom nechci. Jako někdo dělá truhláře, tak já sedím u klávesnice a smolím příběhy.“

„Mě chytl marketing. Dělám i finanční poradenství, tak ode všeho trochu, jsem rozptýlený mnoha směry.“

„To si byl pokud vím vždycky.“

„Jo, některé věci se holt nemění. Asi nedokážu být zacílený pouze na jedno a v tom se snažit být nejlepší. Jsem takový desetibojař atletický.“

Ondra se s těmi slovy usmál sám sobě a jemu došlo, jak je fajn umět si ze sebe udělat legraci. Záhy ovšem pokračoval krapet vážnějí …

„Ale víš co! V každé té disciplíně se snažím ze sebe vydat maximum, jen to potřebuju mít pestrý. Nejde nebo nebaví mě jedno, jdu do druhýho a pořád je, čeho se chytit.“

„Paráda. Dobrý přístup, řekl bych.“

„Mě vyhovuje, a to je asi důležitý. Vyžaduje to hodně vnitřní síly se tomu či onomu vzepřít. Jít si za svým. Fakt že jo!“

„Je to asi jako v tahu zvednou sto kilo …“

„Někdy i víc.“

Podotkl Ondra a zasmáli se tomu oba, jen tak s lehkostí, že jim to ladí …

„Kde vlastně Ondro bydlíš?“

„Nedaleko. Koupili jsme se ženou dům. Splácíme hypotéku, leasing a další … není to snadný. Někdy mě štve, jak člověka tyhle věci pohltí. Vážně se už těším na dovolenou k moři. Budu ležet na pláži, dívat se na azuro, pít drink a užívat si chvíli s dětmi.“

„Asi dají zabrat caparti.“

„Jo, jsou neskutečně živí, kluci se vším všudy… dlouho nám to s Katkou nešlo, víš …“

„Nemusíš o tom mluvit.“

„To je v poho, tobě věřím, není důvod to tajit. Nezbylo než absolvovat asistovanou reprodukci.“

„No jo, to jsou pak dvojčata raz dva, viď.“

„Ale nebýt toho, nebylo by nic. Chyba na mé straně. Káťa byla ready. Dalo mi dost práce to skousnout, to víš, ego se v tu chvíli hlásí.“

„Ego je prevít.“

„Káťa mě ale neskutečně podržela, no a pak když to přišlo, užívali jsme si to. Víš, dokázali jsme si toho vážit.“

„Chápu asi.“

„Hele, nebuď smutnej. Teď si teda sám …“

„Dá se říct …“

„Nemusí to tak být přece věčně …“

„O to nejde.“

„A oč tedy?“

„Těžko se to vysvětluje, stalo se moc věcí …“

„Pořád se něco děje …“

„No právě, všude nekonečný pohyb, jakoby nic nešlo zastavit …“

„Ani vrátit.“

„A to bych rád někdy. Nasekal jsem Ondro spoustu chyb a ne malých.“

„To každý. Netrap se tím a žij, užívej si taky.“

„Jo, někdy se mi to i daří.“

„Ty jsi byl vždycky takový melancholický typ.“

„No jo, flegmatici jako ty to mají snažší.“

„Jak v čem, ono to má taky svůj rub a líc. Někdy při té své lehkovážnosti narazím, a to se pak nestačím divit. Doma i v práci.“

Ondra se podíval na hodinky. Rychle dopil kafe, mrzelo ho, že se už chystá odejít.

„Musíme tohle zopakovat. Tady máš vizitku, zavolej nebo napiš maila někdy a hlavně brzy!“

„Dobře.“

„Hele, Miky, vážně, nemám kolem sebe moc lidí, s nimiž si mám co říct. Ale vidíš náhoda a jsme tady.“

„Třeba to nebyla náhoda.“

„Tím spíš musíme na tohle setkání navázat. Když se neozveš ty, udělám to já, to si piš. Ale nějaký kontakt na tebe bych potřeboval.“

Napsal mu na ubrousek své číslo.

„Vizitky nějak nepotřebuji.“

„To je dobře a drž se toho. Ne každý přece musí být manažer v kravatě a točit prachy.“

„Taky bych to někdy zkusil. Pro spoustu lidí je to důležitý i v tom, aby tě měli rádi.“

„Záleží na tom, jak to máš ty a asi to není tvůj úkol tady.“

Zaznělo to z úst Ondry tak nečekaně, přímočaře a spontánně, že tomu na chvíli i uvěřil. Ale co je to platné, když je všude kolem vábení velkých radostí, které si lze dopřát jen s penězi. Bez nich jako byste neexistovali a stávali se pomalu a postupně pro mnohé outsidery. 

„Měj se hezky, chlape.“

„Ty Ondro taky. Moc rád jsem tě viděl.“

„Nápodobně. A kafe tu mají člověče dobrý.“

„Jo, výtečný. Už dlouho jsem takové neměl.“

Ondra chtěl zaplatit, ale nedovolil mu to. Záhy se sebral a byl pryč. Ještě ho sledoval jak odchází přilehlou ulicí, rovně, s grácií jakoby vstříc všemu, co se nabízí. A přesně tak si ho i pamatoval, celých těch cca patnáct let, co se neviděli, aby je něco svedlo na chvíli dohromady. Měl z toho setkání dobrý pocit a při všem co se v něm a kolem něj dělo vnímal, že mu právě to muselo za daných okolností stačit. Pak vstal, zaplatil a šel … ne jako Ondřej, šel po svém, jako nezúčastněný pozorovatel, pomalu a tempem „lokálky.“ 

Autor: Jan Jurek | středa 3.5.2017 7:07 | karma článku: 15,22 | přečteno: 443x
  • Další články autora

Jan Jurek

Pokec se spolužačkou

Rád sedává na lavičce při agua centru a sleduje lidi okolo. To místo mu dělá dobře. Není to tak vždy, ale někdy ano. A když má všeho dost, sebere se, sedne do auta a jede na to místo, kde má pár berliček, kterých se může chytnout.

3.1.2024 v 13:51 | Karma: 13,54 | Přečteno: 396x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Dokonalý manžel …

„Neexistuje! Nejsou takoví na skladě. Musíš se s tím, Ireno, smířit a brát to, co je. Taky už nejsi nejmladší.“ „Ale míry mám, Jitko, pořád ucházející.“ „To je dost pomíjivý a chlapi to vědí. V našem věku už také hledají jistoty.“

29.12.2023 v 12:16 | Karma: 14,33 | Přečteno: 548x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Nevlastní syn

„To dítě není tvoje.“ „Čí tedy?“ „Tvého kamaráda z vejšky. Zbouchnul mě jeden večer po akci. Oba jsme byli opilí, sami dva na koleji.“ „Stačí! Do detailů jít nemusíš! Po pěti letech manželství mi tohle oznámíš a tváříš se jakoby nic

27.12.2023 v 12:50 | Karma: 22,97 | Přečteno: 798x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Terapeutická hodinka

„Po čem teď jdete, co je vašim cílem?“ „Nevím, ztratil jsem se. Nebo to vím, ale nedaří se.“ „Proč?“ „Něco dělám asi špatně.“ „Dáváte tomu dost?“ „Možná ne ve všem.“ „Tak musíte přidat. Zaměřit se na sebe a na to svoje a být i trochu..

26.12.2023 v 10:34 | Karma: 8,72 | Přečteno: 177x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Výlet

Udělají si celodenní pěší špacír. Je to podzimní pošmourný den, ale oni mají chuť se vypravit někam, kde budou v přírodě a sami. Když vyjdou na první kopec, hned se obejmou. Užijí si tu blízkost a to něco, co jim dlouho scházelo.

23.12.2023 v 11:20 | Karma: 9,49 | Přečteno: 155x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Oblíbená trasa

Sedne si u bytovky na obrubník a jen tak se dívá kolem sebe. Za zády má kolo a chystá se na výlet. Do Českého ráje. Stačí přejet přes kopec. Potřebuje se zklidnit. Narovnat se. Mysl ho někdy stáhne a on neví, proč se to stále děje

19.12.2023 v 8:38 | Karma: 10,73 | Přečteno: 192x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Pokec u rybníka

V létě se tam jezdí na kole pravidelně koupat. Někdy si vezme pivo v plechu a vypije si ho. Nebo tam dorazí s čerstvě natočenou zmrzlinou nedaleko. Zpravidla potká někoho, s kým si může popovídat. Vnímá tam v dobrém slova smyslu

14.12.2023 v 11:14 | Karma: 9,32 | Přečteno: 223x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Zastavení se

Stojí před budovou školy, do které kdysi chodil. Střední peďák na okraji Prahy. Má zvláštní pocit. Zdá se to být jako včera. Vzpomínky ho pohlcují a on se k nim chce stále více a naléhavěji vrátit. Neví, proč to dělá. Něčím ho to

13.12.2023 v 10:55 | Karma: 8,21 | Přečteno: 211x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Výjezd na vrchol

Sedne si v malém sadu u vedlejší silnice. Natrhal si třešně tak akorát pro sebe. Vše působí smysluplně, nehybně. Dotýká se trávy a vidí slunce na azurové obloze. Vzpomene si, jak dříve chodil na lup s kamarády. Honil je sadař ...

29.11.2023 v 18:24 | Karma: 10,68 | Přečteno: 174x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Pozvání na kávu

„Tak co, rostou?“ „Když víte, kde hledat, tak ano.“ A ukázal mu s těmi slovy téměř plný koš hub. „Jste místní?“ „Mám nedaleko chatu. Jinak jsem z Prahy. Nechcete zajít na kávu?“ Je tím pozváním zaskočený. Udělal si zastávku na kole,

22.11.2023 v 9:43 | Karma: 18,23 | Přečteno: 425x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Zase by ses pral …

Seděl u rybníka. Byl už konec léta. Z toho mu bylo trochu smutno. Ale jinak všude kolem vládla docela příjemná atmosféra. Byl na místě, kde se natáčela scéna z jeho oblíbeného filmu Jak dostat tatínka do polepšovny. Vnímal něco,

15.9.2023 v 16:44 | Karma: 9,09 | Přečteno: 247x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Kouzlo okamžiku

Setkali se, popovídali si, měli si co říct, ale bylo to zvláštní. To hezké mezi nimi už dávno zmizelo pryč a oni proti sobě seděli téměř jako dva cizí lidi. Už měli své vlastní starosti, své cesty, které se kdysi rozešly. Nebyli

31.8.2023 v 7:47 | Karma: 11,00 | Přečteno: 233x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Velký díl úlevy

Žije s tátou sama. Není to vždy snadný. Zvlášť teď, když dospívá, by mámu potřebovala. Bylo jí čtrnáct, když o ni přišla. Předěl jejího života, který stále nezpracovala. K tomu k ní ale přichází ještě další, co před okolím ve ...

9.7.2023 v 13:28 | Karma: 14,04 | Přečteno: 366x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Den pro sebe …

Cítí, že ho moc potřebuje. Zase má pocit, že chodí po tenkém ledě. Někdy to tak je, jakoby se měl co držet, jakoby musel zastavit a najít zase sebe a ten svůj správný směr. Okamžik, kdy se bude cítit klidně a spokojeně. Ráno se ..

30.6.2023 v 12:31 | Karma: 9,59 | Přečteno: 218x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Usmíření

Vyjede na kole do kopce a je rád, že si může dát dobré vychlazené pivo. Je dusno a je horko. Začátek léta se hlásí o slovo. Přitom to ještě před chvíli zavánělo bouřkou. Nevadilo by mu to. Je v rozpoložení, kdy by mu to bylo ...

28.6.2023 v 7:56 | Karma: 9,62 | Přečteno: 222x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Spolu na střední …

Jsou ve třeťáku gymnázia. Lenka a Monika. Jedna krevní skupina. Padly si hned na první dobrou do oka. Bylo to jasný jako facka. S nástupem na střední se jim převrátil život vzhůru nohama. Až se jim z toho zatočila hlava. Jakoby si

25.6.2023 v 13:18 | Karma: 12,44 | Přečteno: 417x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Hračka amerického fotbalu

Bydlí v malé obci. Dokonce se tam i narodila. Je tam ráda, a když chce do města, má to za humny. Jednoho dne se rozhodla, že zkusí hrát americký fotbal. Hra vyloženě pro kluky. Jenže ona jako kluk vlastně vypadá. Často ji za kluka

22.6.2023 v 13:03 | Karma: 10,76 | Přečteno: 259x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Utajená pravda

Má dvě dospělé děti, hodného manžela, jsou zajištění s velkým domem na okraji města, se zahradou a s dvěma auty v garáži. Ne že by to pro ni byla priorita, ale není to marný benefit. Měla by být spokojená, všichni ji tak vnímají,

21.6.2023 v 6:35 | Karma: 14,08 | Přečteno: 551x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Tajemství

„Počkej, chceš mi tím snad naznačit, že jsi na holky?“ „Asi.“ „Ty to jako nevíš jistě?“ „Prostě se mi to tak jeví. Kluci mě tak nerajcují.“ „Ale my jsme jen kamarádky.“ „Jenže já bych ráda něco víc.“ „Tak to sorry. Já nemám takové ...

17.6.2023 v 21:40 | Karma: 17,44 | Přečteno: 1107x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Zastávka na cyklotrase

„Ahoj.“ „My se známe?“ „Cyklisti se tak přece zdraví.“ Podíval se na ně. Dva kluci. Vypadali docela stejně. Pak mu to došlo. „Hele, sorry, kluci. Měl jsem náročné dopoledne, a tak jsem trochu napružený.“ „Jasně.“ „Můžu si k vám sednout?

15.6.2023 v 23:07 | Karma: 14,83 | Přečteno: 512x | Diskuse| Poezie a próza
  • Počet článků 199
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 468x
Jsem původní profesí učitel. Příležitostně publikuji recenze v tištěných periodikách. Byl jsem třikrát oceněn v rámci celostátní scenáristické soutěže Filmové nadace Inogy Barrandov. Realizovaný celovečerní film dle mého scénáře Kluci z hor. Dále viz můj web www.jan-jurek.cz