Střet s úředníkem

Někdy se uvolnit a myslet jen na sebe není vůbec špatné. Že je v tom díl sobeckosti? Spíš přirozená potřeba, touha se osvobodit a z čiré radosti uskutečnit z pohledu druhých třeba i volovinu, kterou nikdo nepochopí. Ale pak ten..  

požitek, to nadechnutí … jako byste ve vteřině povyrostli, jakoby svět zase byl o kus hezčí a vy jste si řekli … no proč jsem tohle neuskutečnil dřív. Protože povinnosti, protože ohledy, protože předsudky … je to jako ranec na zádech, který nejde odhodit. Frčíme v zajetých kolejích, které jsme si určili. Anebo hůř, které nám určil někdo druhý, třetí, čtvrtý, aby nám diktoval a říkal, jak máme žit! Kde máme být! S kým máme mluvit! O koho se opřít! Jaký si máme vytknout cíl! No a za chvíli si necháme mluvit i do toho, s kým být nebo nebýt s prominutím v posteli.

A nakonec to dopadne tak, že ti co podléhají, skončí sami. Protože jsou slabí. Protože si sebe neváží. Protože si upírají to, co si druzí dopřávají a rostou a kvetou a mají vše na dosah ruky. Sleduje to a nestačí se divit. A čím je starší, tím více mu to vadí. Střet energií, kde jedni se o něco snaží a druzí jim hází klacky pod nohy a dívají se na ně skrz prsty. A mezi ně patří i Emil. Malé město se stalo jeho přístavem, kde ukotvil. Někdy má ale sto chutí zvednout kotvy a zmizet kamkoliv. Ale zase vnímá na tom místě domov, to něco, co ho drží při zemi. Není cestovatel ani dobrodruh, je spíš usedlý, ale i na malém kousku vesmíru zase dokáže vidět věci, kterých si druzí nevšímají. A tak nepotřebuje moc věcí a míst, která navštívit. Zasekl se a řekl si, že se už nebude za ničím honit. Že nepodlehne tlaku okolí a pojede si po své ose ve vlastním tempu, které je pro něj vyhovující.

Ten den si vyjede na kole na nejvyšší kopec v okolí. Z báglu si pak vezme pivo v plechu a s chutí s výhledem do krajiny ho vypije. Dostaví se dobrý pocit. Dokonce takový, že na tom místě vydrží sedět bezmála dvě hodiny. Boty ho netlačí, kravata kolem krku ho neškrtí. V práci je na volné noze, nikdo mu nic nediktuje. Žádná autorita ho neponižuje. Jen systém kolem mu přijde … zvrácený. Nefunguje. Má podnikání, od nikoho nic nechce, přesto stále čelí nějaké konfrontaci, kontrole úřední moci, buzeraci.

Přijede na kopec muž v jeho věku a přisedne si.

„Heleďte, vás já znám. Vy jste z Karlova a máte krámek na náměstí.“

„Ano, je to tak. Dárkové zboží.“

„Moje žena k vám chodí a pokaždé přinese nějaké harampádí.“

„Děkuji.“

„Tak víte co, já na to nejsem, ale jí se to líbí. No tak to toleruji.“

„O tom je manželství.“

„Jo, to taky. Ale vy jste pokud vím svobodný.“

„Ano, tělem i duší.“

„To jste se nikdy neoženil?“

„Ne, pane.“

„Jmenuji se Roudný, ale pro vás … jestli nemáte nic proti, co kdybychom si dali něco na tykání?“

„Proč ne.“

Muž vytáhl placatici. Dali si loka domácí pálenky.

„Jindřich.“

„Emil.“

Dali si i do druhé nohy. Byla ruka v rukávě tedy ve vší počestnosti.

„A jak ti ten krámek vynáší? Jsi spokojený?“

„Jak kdy.“

„Moc toho nenamluvíš.“

„Spíše pozoruji.“

„Jasně. Ono taky s kým si co říct. Dnes každý myslí sám na sebe a když něco utrousí, jsou to fráze, aby řeč nestála, aby se prolomily ledy.“

„Možná je to právě teď i náš případ. Ale nic proti.“

„To je ok. Nejsem vztahovačný, i když to o mě někteří říkají.“

„O mě taky.“

„No jo, tak jsme na jedné lodi.“

„To si nemyslím.“

Muž se na něj podíval. Trochu ho tou pohotovu reakcí zaskočil.

„Jsi něčím zajímavý.“

„Spíš nudný. Tedy z pohledu druhých. Netrápím se tím příliš. Nejvíc tě osvobodí vědomí, že dokážeš být i sám se sebou. Byť je to někdy na palici.“

„Proto ses neoženil?“

„To je složitější.“

„Víš, kolují řeči … jestli nejsi teplý.“

„Kašlu na řeči. Co je mi po nich.“

„No a jsi, mě to snad můžeš říct.“

„Sice si týkáme, ale sotva pár vteřin. Nevím, proč bych s tebou měl o tom mluvit.“

„Promiň. Nějak jsem se při tom panáku uvolnil a jsem přirozeně zvědavý.“

„To je ta potíž.“

„Jaká … kam tím míříš?“

„K samé podstatě … ale odpovím ti. Nejsem. Jen tak na lidi někdy působím.“

„Třeba na mou ženu. Říká mi, jak si jemný, jaký máš cit pro estetiku a to často ve chvíli, kdy se to nejmíň hodí.“

„Třeba … ?“

„Třeba když sedím doma u piva a říhnu si, sleduju fotbal … jakoby mi tím chtěla něco naznačit.“

„Chápu.“

„Jo? Já nikoliv! Jednou se o tobě zmínila téměř v tom nejlepším … . To mě odkrouhlo, totálně jsem zvadl a nebylo nic.“

„Stane se to. Někdy.“

„Možná jiným. U mě to bylo poprvý. Nasadil si mi nějak vysoko laťku. Doufám, že ne i parohy.“

„Nemám s vaší ženou nic společného. Ani si ji nevybavuji.“

„Vážně? Tomu se mi nechce věřit. Pořád slyším, jak si vždy elegantní, slušně oblečený, exotický vzhled … hele víš co, Emile, sere mě to. Abych měl ve své pozici kvůli někomu jako jsi ty pocit méněcennosti.“

Napil se z placatice. Seděli proti sobě ve vteřině jako dva souputníci. Co je mu po jeho ženě? Co je mu po něm? Nic. Ani si nevybavuje, kdo je, i když je mu povědomý výrazem, gesty i tím svým hrubým barytonem.

„Kdybys mi po ni vyjel … to by nedopadlo dobře … Emile.“

„Proto sis ke mně přisedl, abys mi tohle sdělil?“

„Ne, napadlo mě to až teď.“

„Tak to asi ukončíme.“

„Co?“

Tuhle diskuzi o ničem.“

„Jak to o ničem? Mluvím tu o sobě, o své ženě …“

„Tvé ženě … ani nevím, která to je. Víš co mi jich za den do krámu přijde. Tak se o ni starej, milujte se, sdílejte a žijte. Spolu a ne vedle sebe. Pak nebudeš propadat nejistotě a panice a prudit lidi, kteří o to nestojí.“

„Jsi drzej.“

„V klidu. Prát se tu snad nebudeme. Měj … nebo spíš mějte se.“

Nasadil si helmu, sedl na kolo a odjel. Sjížděl z kopce a vnímal absurdnost celé té situace. Pomatenost toho muže. Pak si vybavil, kdo je. Pracovník na městském úřadě. Místostarosta obce. No, možná z toho bude pro něj pěkná polízanice. Možná ho přinutí zavřít krámek. Kdo ví co bude, mstivost, chamtivost a malost … jakmile se to snoubí v jedné osobě, je to vždy průser. Zvlášť u někoho, kdo má moc. Kdo má vliv a peníze. Kdo má to, co on ne a po čem ani neprahne. Pro něj je důležitá jedna věc … volnost a aby mu takoví lidé dali pokoj a drželi se od něj co nejdále.

… …

Další týden čelil ve svém krámku finanční kontrole. Obstál, ale má si prý dávat pozor.

„Přišlo na vás udání, pane, pro možné krácení daně.“

„Chápu.“

Ano chápal to moc dobře. Věděl odkud vítr vane. Aby taky ne!

Autor: Jan Jurek | sobota 30.6.2018 8:56 | karma článku: 16,50 | přečteno: 669x
  • Další články autora

Jan Jurek

Pokec se spolužačkou

Rád sedává na lavičce při agua centru a sleduje lidi okolo. To místo mu dělá dobře. Není to tak vždy, ale někdy ano. A když má všeho dost, sebere se, sedne do auta a jede na to místo, kde má pár berliček, kterých se může chytnout.

3.1.2024 v 13:51 | Karma: 13,54 | Přečteno: 398x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Dokonalý manžel …

„Neexistuje! Nejsou takoví na skladě. Musíš se s tím, Ireno, smířit a brát to, co je. Taky už nejsi nejmladší.“ „Ale míry mám, Jitko, pořád ucházející.“ „To je dost pomíjivý a chlapi to vědí. V našem věku už také hledají jistoty.“

29.12.2023 v 12:16 | Karma: 14,33 | Přečteno: 549x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Nevlastní syn

„To dítě není tvoje.“ „Čí tedy?“ „Tvého kamaráda z vejšky. Zbouchnul mě jeden večer po akci. Oba jsme byli opilí, sami dva na koleji.“ „Stačí! Do detailů jít nemusíš! Po pěti letech manželství mi tohle oznámíš a tváříš se jakoby nic

27.12.2023 v 12:50 | Karma: 22,97 | Přečteno: 801x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Terapeutická hodinka

„Po čem teď jdete, co je vašim cílem?“ „Nevím, ztratil jsem se. Nebo to vím, ale nedaří se.“ „Proč?“ „Něco dělám asi špatně.“ „Dáváte tomu dost?“ „Možná ne ve všem.“ „Tak musíte přidat. Zaměřit se na sebe a na to svoje a být i trochu..

26.12.2023 v 10:34 | Karma: 8,73 | Přečteno: 178x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Výlet

Udělají si celodenní pěší špacír. Je to podzimní pošmourný den, ale oni mají chuť se vypravit někam, kde budou v přírodě a sami. Když vyjdou na první kopec, hned se obejmou. Užijí si tu blízkost a to něco, co jim dlouho scházelo.

23.12.2023 v 11:20 | Karma: 9,49 | Přečteno: 156x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 199
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 468x
Jsem původní profesí učitel. Příležitostně publikuji recenze v tištěných periodikách. Byl jsem třikrát oceněn v rámci celostátní scenáristické soutěže Filmové nadace Inogy Barrandov. Realizovaný celovečerní film dle mého scénáře Kluci z hor. Dále viz můj web www.jan-jurek.cz