Biologický otec

Bylo mi deset, když jsem se dozvěděl, že můj otec není můj biologický otec. Matka mi to vysvětlila následovně. „Když jsme se s tátou vzali, chtěli jsme hned dítě, ale nešlo nám to a nevěděli jsme, co je špatně. Pak lékaři zjistili,

že tatínek mít děti nemůže. On to nevěděl a já taky ne, ale nic to nezměnilo na naší lásce, na tom, že to dítě chceme. Ale to jak víš bez toho druhého nejde.“

„A co teda bylo dále?“

„Hledali jsme řešení. S lékaři, s odborníky, nechtěli jsme se vzdát té možnosti vychovávat někoho, jako jsi ty. Proto si taky přišel na svět, protože jsme si to oba já i táta moc přáli.“

„Já tomu pořád nerozumím. O co teda jde?“

„Tvůj otec, a on je tvůj, protože tě vychoval a dává ti ze sebe, co dokáže. Zkrátka, když bylo jasné, jak se věci mají a že mě tvůj otec nemůže … jak to jen říct … přivést do jiného stavu, musel ho někdo zastoupit. Někdo, koho jsem dlouho znala, vážila si ho a měl mou důvěru.“

„Kdo to je?“

„Vážně to chceš vědět?“

„Já nevím, asi jo, nebo ne, měl bych?“

„Já hlavně chtěla, abys věděl, jak se věci mají. A také jsem chtěla, abys to věděl ode mě a ne od někoho třetího.“

„Od koho?“

„To je právě to, co mě přimělo ti to říct všechno už teď. Víš, já ani táta ti nechceme lhát, jen jsme chtěli počkat na tu správnou příležitost, abys to vše pochopil.“

„Co pochopil, že můj táta není …“

„Je! Je to tvůj táta, Péťo.“

„Ale …“

„Tady žádné ale není! On tě má za vlastního! Miluje tě a neřeší to! Dává ti všechno!“

„Já to přece vím.“

„Nechtěla jsem anonymního dárce. Víš, to se tak dělá, dají ženě od muže to co je potřeba, aby se dítě narodilo, ale já bych netušila, kdo je to, co je zač. Možná to byla chyba, že jsem na to tenkrát nepřistoupila. Ale já to tak prostě cítila!“

Máma najednou byla rázná, přísná, jako učitelka ve škole. Ale vnímal jsem, že to nemyslí zle, že mi jen něco naléhavě klade na srdce. Že to je pro ni důležité, abych to chytil, abych s tím byl srozuměn. Přála si to možná až urputně.

„Říkala si, že tě něco přimělo mi to říct … co je to!“

„Spíš kdo je to! On ten pán, ač jsme měli dohodu, že si půjde svou cestou a my svou, souhlasil s tím, věděl všechno od začátku, proč do toho jdu, proč to všechno s ním podstupuju, naštěstí to netrvalo dlouho …“

„To než zasel semínko … ?“

Máma v tu chvíli propukla v smích. Nechápal jsem to, řekl jsem jen to, co mě právě napadlo. Ve škole jsme měli sexuální výchovu a tam něco takového v té souvislosti zaznělo.

„Péťo, ty si číslo. Já tě miluju.“

A objala mě vší silou, skoro jsem nemohl dýchat na jejich prsou, ale zároveň to bylo něco tak nádherného, že jsem se nebránil, že jsem neměl potřebu se odtáhnout. Pak jsme se na sebe podívali, máma se nadechla jako někdo, kdo by to, co má ještě říct, měl rád za sebou.

„Zkrátka ten pán tě chce vidět, chce tě poznat. Říká, že jen to, ale já mu nevěřím ani slovo.“

„Dobře, a co chceš tedy dělat?“

„To teď momentálně nevím já ani táta.“

„A kde vlastně je? Neměl být už z práce doma?“

„Měl, my si totiž tak trochu rozdělili role.“

„Cože?“

„Táta chtěl, abych ti nejprve vše řekla sama, abych tě na to vše, co se možná stane, nebo taky ne, připravila. A on … on se to asi právě teď snaží tomu pánovi nějak rozmluvit. Požádat ho, aby nám dal pokoj, aby nám nezasahoval do života a dodržel své dané slovo.“

„Chlap má držet slovo, že jo. To říká táta.“

„Jo, říká a dělá to, není takových mnoho. I proto mám tvého tátu ráda a nikdy bych ho neopustila, ačkoliv on si myslel, že to udělám, když zjistil, že vlastní děti mít nemůže. Ani na vteřinu jsem nepomyslela na to, že bych od něj kvůli tomu odešla. A to ti říkám upřímně. Když jsem tvého tátu poznala, byla to pro mě totiž láska na první pohled, která mě doslova očarovala.

 

Za okamžik po tom přišel domů i táta. Díval se na mámu, pak na mě, čekal, co bude, byl v rozpacích a bál se. Já jsem k němu ale přiběhl, chytil se ho a táta mě zvedl nad sebe docela snadno.

„Tak už víš všechno, Petře?,“ zeptal se, jen co mě zase postavil nohama pevně na zem.

„Asi ano.“

„Ví, co vědět potřebuje,“ vpravila se do hovoru máma tiše a bylo to trochu jako chůze po tenkém ledě.

„A jak si dopadl ty s tím mužem? Dohodli jste se na něčem?“

Mámě se chvěl hlas, táta dlouho mlčel. Sedl si a ač přede mnou nikdy nepil, tak tentokrát si dal na ex jednoho panáka.

„Ne! Trvá na tom! Zcela jasně a nekompromisně!“

„A když k tomu nesvolíme!“

„Tak že si kluka sám najde.“

„Mluvíte o mě, tak nedělejte, že tu nejsem.“

„Promiň, Petře. Je to situace, které jsme se báli, že nastane. Tak nám řekni svůj názor. Já totiž nevím, co mám dělat. Chci tě ochránit, mám tě rád, ale nesvedu všechno a má se to tak, že někdy člověk musí něco ustát, i když na to není připravenej.“

„Tak se s ním setkám. Třeba se tím všechno rozčísne a bude pokoj.“

„No tak dobře. Beru tě za slovo. A nebudeme to odkládat, uskutečníme to hned.“

„To myslíš vážně?!,“ vyrukovala na tátu máma. Ale mě to přišlo jako dobrý nápad. Nechtěl jsem na to čekat ani do druhého dne. Stejně bych nezamhouřil oko a myslel jen na to, kdo to je, jaké to bude a podobně.

Sedli jsme záhy všichni do auta a jeli třicet kilometrů do nedaleké vesnice, kde ten muž bydlel. Ten muž, co byl můj biologický otec. A jak jsem se později dozvěděl i mámin dřívější přítel a kamarád, jehož znala od základní školy.

„Si připravenej? Neboj budeme u tebe, nedáme tě, společně to zvládneme,“ řekl táta a ujišťoval o tom i sebe, že to tak bude. „Ok, tak jdeme na věc,“ dodal táta rázně.

Vystoupili jsme z vozu, přešli přes dvůr, máma s tátou mě drželi každý za jednu ruku a já mezi nimi uprostřed. Cítil jsem z toho sílu a sebejistotu, ale uvnitř jsem se chvěl a bylo mi do pláče. 

Táta zazvonil a najednou stál ten muž před námi ve dveřích. Díval se na mě a já zase na něj. Tiskl jsem ruce mámy i táty současně. Třásl jsem se při tom zimou jako by bylo mínus třicet. Ale než tu zimu, jsem necítil vůbec ale vůbec nic. Ten člověk byl pro mě cizí, měl jsem v hlavě najednou hrozný zmatek. Musel jsem pryč! Už jsem tam stát prostě nechtěl a dívat se dál tomu cizímu pánovi do očí. Táta se vydal hned za mnou, máma taky a chytli mě na kraji lesa nad strží, po níž jsem chtěl seběhnout jako do nějaké rokle, kde bude tma a kde na mě nikdo neuvidí. Kde se schovám před světem a před vším čemu nerozumím.

Doma jsme si pak společně u stolu dali večeři. Nikdo moc nemluvil. Bylo ticho, napětí mezi námi.

„Jsi v pohodě?,“ zeptal se táta.

Pokrčil jsem jen rameny.

„Už to nepřipustíme, abys něco takového musel znovu podstoupit. Když to bude nezbytné, obrátíme se i na právníky. Nějak to vyřešíme. Věříš mi?“

„Jo, tati.“

Máma s tátou se na sebe podívali. Ptali se jeden druhého co dál s nastalou situací.

„Už to, prosím, nechme být.“

„Ok, Péťo,“ řekla máma. A pohladila mě se slovy, že jsem statečný. Necítil jsem se tak uvnitř, ale navenek jsem se snažil, abych tak působil, abych to mámě a tátovi ulehčil. Ale tomu pánovi bych dal ten den nejraději pěstí, že mě něčemu takovému vystavil. Každopádně jsme se už pak nikdy s mým biologickým otcem nesetkali. Nevím, jak to táta s mámou zařídili, ale já za to byl rád a oni samozřejmě taky.

Autor: Jan Jurek | úterý 9.3.2021 7:10 | karma článku: 31,34 | přečteno: 1283x
  • Další články autora

Jan Jurek

Téměř „lavinová“ záležitost

„Co tě sem, Lenko, přivedlo?“ Lenka nedokáže hned odpovědět. Něco se provalilo. A pak to přišlo. Jedna rána, druha a další i od lidí, od kterých to nečekala. Téměř nic ji nepodrželo. Na všechno v ten moment byla sama. Bylo..

1.5.2024 v 7:12 | Karma: 7,95 | Přečteno: 231x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Pokec se spolužačkou

Rád sedává na lavičce při agua centru a sleduje lidi okolo. To místo mu dělá dobře. Není to tak vždy, ale někdy ano. A když má všeho dost, sebere se, sedne do auta a jede na to místo, kde má pár berliček, kterých se může chytnout.

3.1.2024 v 13:51 | Karma: 13,54 | Přečteno: 401x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Dokonalý manžel …

„Neexistuje! Nejsou takoví na skladě. Musíš se s tím, Ireno, smířit a brát to, co je. Taky už nejsi nejmladší.“ „Ale míry mám, Jitko, pořád ucházející.“ „To je dost pomíjivý a chlapi to vědí. V našem věku už také hledají jistoty.“

29.12.2023 v 12:16 | Karma: 14,62 | Přečteno: 554x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Nevlastní syn

„To dítě není tvoje.“ „Čí tedy?“ „Tvého kamaráda z vejšky. Zbouchnul mě jeden večer po akci. Oba jsme byli opilí, sami dva na koleji.“ „Stačí! Do detailů jít nemusíš! Po pěti letech manželství mi tohle oznámíš a tváříš se jakoby nic

27.12.2023 v 12:50 | Karma: 22,97 | Přečteno: 805x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Terapeutická hodinka

„Po čem teď jdete, co je vašim cílem?“ „Nevím, ztratil jsem se. Nebo to vím, ale nedaří se.“ „Proč?“ „Něco dělám asi špatně.“ „Dáváte tomu dost?“ „Možná ne ve všem.“ „Tak musíte přidat. Zaměřit se na sebe a na to svoje a být i trochu..

26.12.2023 v 10:34 | Karma: 8,73 | Přečteno: 179x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Strach z migrace i rebelie proti levici. Mladí Němci se přiklánějí k AfD

5. května 2024  20:15

Čekali byste, že mladí Němci volí hlavně Zelené nebo jiné levicové strany? Omyl Roste podíl těch,...

Méně teorie a faktů, více praktických znalostí. Blíží se reforma školních osnov

5. května 2024

Premium Ministerstvo školství chystá změnu toho, co a hlavně jak by se měli žáci na základních a středních...

Usnul za volantem a srazil lidi na chodníku. Pro ženu a dítě letěl vrtulník

5. května 2024  19:10,  aktualizováno  19:48

V Kostelní Lhotě na Nymbursku vjel v neděli odpoledne řidič osobního auta na chodník, kde srazil...

Čínský prezident přiletěl na návštěvu Francie. „Vítali“ ho naštvaní Tibeťané

5. května 2024  16:57,  aktualizováno  19:44

Do Paříže přiletěl čínský prezident Si Ťin-pching, který v pondělí zahájí dvoudenní státní návštěvu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 200
  • Celková karma 7,94
  • Průměrná čtenost 465x
Jsem původní profesí učitel. Příležitostně publikuji recenze v tištěných periodikách. Byl jsem třikrát oceněn v rámci celostátní scenáristické soutěže Filmové nadace Inogy Barrandov. Realizovaný celovečerní film dle mého scénáře Kluci z hor. Dále viz můj web www.jan-jurek.cz