Pozvání na kávu

„Tak co, rostou?“ „Když víte, kde hledat, tak ano.“ A ukázal mu s těmi slovy téměř plný koš hub.    „Jste místní?“ „Mám nedaleko chatu. Jinak jsem z Prahy. Nechcete zajít na kávu?“ Je tím pozváním zaskočený. Udělal si zastávku na kole, 

aby se občerstvil. Má v nohách třicet kiláků a čeká ho zhruba třicet dalších.

„Káva by mi bodla. Tak jestli vám to nebude vadit …“

„Jistěže ne. Manželka je s vnoučaty pryč, tak aspoň budu mít s kým pohovořit.“

Jde tedy s mužem po lesní cestě. Za sto metrů stojí před hezkým roubeným stavením ve svahu, odkud je výhled na malebnou obec.

„Páni, tak tohle je vaše!“

„Jo. Celý život člověk pracuje, aby si pak mohl dovolit třeba tohle. I když někdo dá přednost bungalovu na kanárech.“

„Mě to netankuje. Já to mám rád zde.“

„Nápodobně. Pojďte, sedneme si vevnitř.“

Vstoupí do stavení. Všemu dominuje dřevo a voní to tak krásně, až se tím málem zalkne.

„Dáte si se mnou klasického Turka nebo tady z toho moderního automatu cosi? Žena mě s tím učí, ale moc mi to nejde.“

„Turek s trochou mléka bude stačit.“

„Bezva. Tak si sedněte. Ještě vám udělám sklenici domácí limonády.“

Sedne si na dřevěnou židli ke dřevěnému stolu s ručně vyšívaným ubrusem.

„Za chvíli to bude. Zatím mi řekněte, odkud jste sem přijel.“

„Bydlím nedaleko. Sem jezdím pravidelně na kole.“

„Je to tu z kopce do kopce. O elektro kole neuvažujete?“

„Zatím ne.“

„Já už ho mám ve stodole, ale ještě jsem na něm nevyjel. Dárek k sedmdesátinám od rodiny.“

„To je hezké.“

„Trochu mě to štve. Doteď jsem vždy šlapal vlastními silami a ne s přídavným pohonem.“

„Dnes na tom začínají jezdit už i děti. Nic si z toho nedělejte.“

„Kam se ta doba šine, fakt nevím a snad ani nechci vědět.“

„Já bych vám to řekl, ale nechci být sprostý.“

Muž postaví na stůl dva šálky s tureckou kávou a sklenici domácí limonády. Napije se. Malinová chuť domácí šťávy mu připomene dětství.

„Dalo by se tu žít trvale. Se ženou o tom i uvažujeme, ale taky se bojíme.“

„Čeho?“

„Být tak na samotě.“

„Mně osobně žití stranou docela vyhovuje.“

„To jsme na tom podobně, ale žena ráda žije i kulturně. A v Praze je vše po ruce.“

„Tady se toho děje také hodně a za menší peníze.“

„Támhle ve spíži mám domácí slivovici. Dáte si?“

„Proč ne.“

Muž vstane a přinese záhy čirou láhev. Nalije.

„Rovných padesát procent. Co jí říkáte?“

„Kvalita to je!“

Otřepe se a dají si ještě.

„Tak a to stačí. Pojedete na kole. Koukejte to zapít a tady ještě … dejte si kus domácí bábovky.“

Odstraní ubrousek a ukrojí mu v pekáči kus buchty, do které se s chutí zakousne.

„To jsou benefity manželství, ovšem někdy i draze vykoupené.“

„Čím myslíte?“

„Vy jste svobodný, že. To se pak těžko vysvětluje.“

„Nicméně působíte spokojeně.“

„Snažím se. Ale vy se mi jevíte zadumaně.“

„Mám to trochu v povaze. Melancholii a tak dále.“

„Hlavní je být trochu spokojený.“

„Proto sportuji a … ale o tom asi mluvit nebudeme.“

„Jen mluvte. Nebojte, tady vám nic nehrozí. Co tedy vlastně děláte?“

„Píšu. V tom jsem se našel.“

„Aha. A před tím?“

„Před tím jsem učil. Ale necítil jsem se v roli učitele dobře.“

„Raději se cítíte volně a svobodně.“

„Přesně.“

„Drže se svého a všechno bude v pohodě.“

Právě tohle potřebuje ten den slyšet. Někdy stačí jen pár slov a zvedne se, ale jindy je to zase opačně. Přijdou slova od jiných a on klesne. Slovo je mocné a on to ví moc dobře.

„Díky za vše. Až pojedu kolem, zastavím se. Teď už budu muset. Rád bych za světla dojel.“

„Jasně. Opatrujte se.“

Vstanou a podají si ruce. Podívají se na sebe.

„Dobře dojeďte a nespěchejte. Ono vám nic neuteče.“

„Jak dlouho se tím řídíte?“

„Co nechodím do práce.“

„A před tím?“

„Před tím jsem byl v jednom kole.“  

Muž ho vyprovodí. Posadí se na kolo a frčí dále. Za světla to svým pozvolným tempem domů nestihne. Stává se z toho u něj tradice. Na druhou stranu vidí západ slunce. Ten se mu jeví jako hezká tečka za příjemně stráveným dnem s pohostinným a příjemným člověkem.   

Autor: Jan Jurek | středa 22.11.2023 9:43 | karma článku: 18,23 | přečteno: 426x
  • Další články autora

Jan Jurek

Pokec se spolužačkou

Rád sedává na lavičce při agua centru a sleduje lidi okolo. To místo mu dělá dobře. Není to tak vždy, ale někdy ano. A když má všeho dost, sebere se, sedne do auta a jede na to místo, kde má pár berliček, kterých se může chytnout.

3.1.2024 v 13:51 | Karma: 13,54 | Přečteno: 398x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Dokonalý manžel …

„Neexistuje! Nejsou takoví na skladě. Musíš se s tím, Ireno, smířit a brát to, co je. Taky už nejsi nejmladší.“ „Ale míry mám, Jitko, pořád ucházející.“ „To je dost pomíjivý a chlapi to vědí. V našem věku už také hledají jistoty.“

29.12.2023 v 12:16 | Karma: 14,33 | Přečteno: 549x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Nevlastní syn

„To dítě není tvoje.“ „Čí tedy?“ „Tvého kamaráda z vejšky. Zbouchnul mě jeden večer po akci. Oba jsme byli opilí, sami dva na koleji.“ „Stačí! Do detailů jít nemusíš! Po pěti letech manželství mi tohle oznámíš a tváříš se jakoby nic

27.12.2023 v 12:50 | Karma: 22,97 | Přečteno: 801x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Terapeutická hodinka

„Po čem teď jdete, co je vašim cílem?“ „Nevím, ztratil jsem se. Nebo to vím, ale nedaří se.“ „Proč?“ „Něco dělám asi špatně.“ „Dáváte tomu dost?“ „Možná ne ve všem.“ „Tak musíte přidat. Zaměřit se na sebe a na to svoje a být i trochu..

26.12.2023 v 10:34 | Karma: 8,73 | Přečteno: 178x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Výlet

Udělají si celodenní pěší špacír. Je to podzimní pošmourný den, ale oni mají chuť se vypravit někam, kde budou v přírodě a sami. Když vyjdou na první kopec, hned se obejmou. Užijí si tu blízkost a to něco, co jim dlouho scházelo.

23.12.2023 v 11:20 | Karma: 9,49 | Přečteno: 156x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

  • Počet článků 199
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 468x
Jsem původní profesí učitel. Příležitostně publikuji recenze v tištěných periodikách. Byl jsem třikrát oceněn v rámci celostátní scenáristické soutěže Filmové nadace Inogy Barrandov. Realizovaný celovečerní film dle mého scénáře Kluci z hor. Dále viz můj web www.jan-jurek.cz