Terapeutická hodinka

„Po čem teď jdete, co je vašim cílem?“ „Nevím, ztratil jsem se. Nebo to vím, ale nedaří se.“ „Proč?“ „Něco dělám asi špatně.“ „Dáváte tomu dost?“ „Možná ne ve všem.“ „Tak musíte přidat. Zaměřit se na sebe a na to svoje a být i trochu..  

sobec. Chovat se někdy lehce sebestředně.“

„Učím se. Říkat NE. Být tam, kde je mi příjemně. Ne vždy to jde. V hlavě se mi to mele. Něco mě zvedne a něco stáhne. Někdy téměř v jedné vteřině.“

„Emoce jsou prevít. Musíte je umět držet na uzdě.“

„To je jako držet opratě divokého koně, na němž nikdy nikdo neseděl.“

„Pak si toho svého koně správně osedlejte. Ať se vám na něm jede pohodlně. On vás za odměnu doveze tam, kam potřebujete.“

„Zní to dobře.“

„Často to tak je.“

„Pokud se nezraní, pokud nezakopne o kámen …“

„To je vaše práce, dávat pozor, ať se to nestane.“

„Vy jste chtěl vždy být terapeutem, koučem?“

„Ne. Chtěl jsem být vrcholovým sportovcem. Jezdil jsem na kole. To byla moje vášeň.“

„Proč se to nepovedlo?“

„Zranil jsem se. Bylo mi patnáct a bylo jasné, že musím jít jiným směrem. Chvíli jsem tápal, hledal něco, co by pro mě i pro druhé bylo užitečné. Dlouho jsem nevěděl.“

„Co třeba být trenér?“

„To nebylo pro mě. Musel jsem od cyklistiky pryč, aby mě to nestáhlo na zem. Pocit frustrace. To že si nemůžu jít za vytčeným cílem. Nechtěl jsem se stát narkomanem.“

„To vám hrozilo?“

„Zdálo se mi, že ano. Je k tomu u mě latentní dispozice, která je dodnes mým strašákem. Asi jako pro někoho jiného boj s alkoholem.“

„S tím nemám zásadní problém.“

„Vím, že ne.“

„Někdy mi pivo sedne, jindy ne, ale dokážu být bez něj.“

„O tom nemluvme. U vás je to o něčem jiném. Stále se ohlížíte, stále na sebe berete odpovědnost za něco, za co nemusíte. A tam, kde ji mít máte, ji postrádáte a stále se uvnitř na něco a na někoho vymlouváte. Kdo vám ublížil, kdo udělal něco, co neměl. Ale byl jste to vy, kdo to dovolil. Chápete?“

„Chcete mi jedním slovem říct, že jsem zbabělec.“

„V něčem ano, ale v něčem ne. Pro něco máte síly a odvahy dost. Před jiným rád utečete. Paradoxně před tím, kde hrajete o něco svého, protože vás sevře úzkost. Strach z toho, že zase prohrajete. Už toho máte asi dost.“

„To ano.“

„Pak si ale odpovězte, zda vám to, kam míříte, stojí za to. Jestli ne, jděte od toho, ale co nastane potom?“

„Prázdno.“

„Někdy není nic horšího. Co z toho tedy plyne pro vás, Jindro?“

„Že je lepší podstoupit souboj?“

„Nebo jinak … dávat tomu víc, třeba téměř všechno. Nezůstávat na kolenou. Prostě vstát a jít. A nechávat věci přirozeně plynout.“

„I když vás druzí podkopnou, stáhnou.“

„Z toho může vzejít něco dobrého. Síla, o které nevíte, kterou neočekáváte. Přijde, když ji nejvíce potřebujete.“

„Co je to?“

„Něco mezi nebem a zemí, řekl bych. Máte s tím už přece svou zkušenost.“

„To je pravda.“

„Nezapomínejte na to! Důležité je se příliš nebát. Nenechat se svázat. Pravidly, dogmaty, předsudky, řečmi lidí, kteří nevidí za roh. Poslouchejte svůj vnitřní hlas.“

„Nikdy se nemýlí? Mám pocit, že někdy ano.“

„Možná i omyl má být součást toho všeho. Může vám otevřít oči, posunout vás. Vy umíte stát, lelkovat. Nic proti. Je to úžas nad přítomností třeba. Ale někdy člověk musí akcelerovat. Musí něco absolvovat. Jinak se z něj může stát prošlá konzerva.“  

„To bych docela nerad.“

„Tak s tím koukejte něco dělat.“

„Dáváte mi zabrat.“

„Nejsem tu od toho, abych vás hýčkal.“

„Chybí mi někdy láska.“

„Vím, v tomhle světě se někdy těžce hledá. Ale ona je a musí být ve vás. Když tomu tak není, život není sranda. Je v něm úzkost a tíha.“

„Příroda … to je slovo, které mě teď napadá.“

„Pročpak?“

„Tam má vše daná pravidla. Je nad námi. Je upřímná. Něco vám dá a nic nežádá.“

„Ve světě lidí je to ovšem pohádka.“

„Přesně tak.“

„Co s tím tedy budete dělat? Chcete se přizpůsobovat nebo dál hledat?“

„Hledání je zábava. To mám docela rád.“

„Tak a možná i to je vaše cesta. Hledat, tápat a nalézat. V maličkostech je pravda. Někdy vzchází i ze dna. Musíte si to uspořádat. Něco obětovat. Dávat tomu, co je potřeba. Někdy i malý úhybný manévr znamená, že se objeví mlha. Je těžké pak vejít zase do světla.“

„Mám ještě šanci?“

„Ta je tu pořád.“

„Možná mi pro dnešek stačí tato věta.“

„Bezva. Stejně uplynula naše hoďka. 1500 korun. Zvedla se taxa.“

„Více než tisícovku u sebe nemám.“

„Cenu snížit nemohu, ale srovnáme to příště, souhlas?“

„Ok.“

„Vítejte v reálném světě. Je potřeba vám ho tu a tam připomínat.“

Vnímá, že se v něm zpoplatnilo téměř všechno. Někdy i to, co se za peníze koupit nedá. . 

Autor: Jan Jurek | úterý 26.12.2023 10:34 | karma článku: 8,73 | přečteno: 178x
  • Další články autora

Jan Jurek

Pokec se spolužačkou

Rád sedává na lavičce při agua centru a sleduje lidi okolo. To místo mu dělá dobře. Není to tak vždy, ale někdy ano. A když má všeho dost, sebere se, sedne do auta a jede na to místo, kde má pár berliček, kterých se může chytnout.

3.1.2024 v 13:51 | Karma: 13,54 | Přečteno: 398x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Dokonalý manžel …

„Neexistuje! Nejsou takoví na skladě. Musíš se s tím, Ireno, smířit a brát to, co je. Taky už nejsi nejmladší.“ „Ale míry mám, Jitko, pořád ucházející.“ „To je dost pomíjivý a chlapi to vědí. V našem věku už také hledají jistoty.“

29.12.2023 v 12:16 | Karma: 14,33 | Přečteno: 549x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Nevlastní syn

„To dítě není tvoje.“ „Čí tedy?“ „Tvého kamaráda z vejšky. Zbouchnul mě jeden večer po akci. Oba jsme byli opilí, sami dva na koleji.“ „Stačí! Do detailů jít nemusíš! Po pěti letech manželství mi tohle oznámíš a tváříš se jakoby nic

27.12.2023 v 12:50 | Karma: 22,97 | Přečteno: 801x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Výlet

Udělají si celodenní pěší špacír. Je to podzimní pošmourný den, ale oni mají chuť se vypravit někam, kde budou v přírodě a sami. Když vyjdou na první kopec, hned se obejmou. Užijí si tu blízkost a to něco, co jim dlouho scházelo.

23.12.2023 v 11:20 | Karma: 9,49 | Přečteno: 156x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Oblíbená trasa

Sedne si u bytovky na obrubník a jen tak se dívá kolem sebe. Za zády má kolo a chystá se na výlet. Do Českého ráje. Stačí přejet přes kopec. Potřebuje se zklidnit. Narovnat se. Mysl ho někdy stáhne a on neví, proč se to stále děje

19.12.2023 v 8:38 | Karma: 10,73 | Přečteno: 193x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, ač pracují, říká antropoložka

27. dubna 2024

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...

Precheza dostala novou pokutu za únik oxidu siřičitého, má zaplatit půl milionu

27. dubna 2024  11:27

Přerovská chemička Precheza dostala za únik oxidu siřičitého do ovzduší v říjnu 2014 od České...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 199
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 468x
Jsem původní profesí učitel. Příležitostně publikuji recenze v tištěných periodikách. Byl jsem třikrát oceněn v rámci celostátní scenáristické soutěže Filmové nadace Inogy Barrandov. Realizovaný celovečerní film dle mého scénáře Kluci z hor. Dále viz můj web www.jan-jurek.cz