Pokec se spolužačkou

Rád sedává na lavičce při agua centru a sleduje lidi okolo. To místo mu dělá dobře. Není to tak vždy, ale někdy ano. A když má všeho dost, sebere se, sedne do auta a jede na to místo, kde má pár berliček, kterých se může chytnout.

Aby zase nastartoval mozek a vpravil do něj pozitivno. Třeba nečinnost, sluníčko. Něco, co je zadarmo. A pak si dá v nedaleké hospůdce pivo. Skočí na atleťák. Kde zase může pozorovat, jak mladí sportují, baví se mezi sebou. Hledá klid a obyčejnost. Něco, kde může setrvat, chvíli lelkovat, o nic neusilovat. Jen být a existovat.

„Dáte si ještě jedno pivo?“

„Dám. Ale nealko!“

Jde s načepovaným půllitrem na trávu a sedne si tam. Záhy za ním přijede na kole bývalá spolužačka. Líbnou se na tvář.

„Prima, že ses ozval. Jaké máš léto?“

„Pohodička. Nikam se mi nechtělo. Trávím ho doma a trajdám po okolí. Stačí mi to.“

„Stále sám?“

„Ne tak docela.“

„Vážně! Povídej, že bys ještě nerezignoval?“

„Potkal jsem jednu bezva ženskou. Je moc hodná, zaslouží si úctu a respekt ze všech stran.“

„Takže se nám panáček zamiloval.“

„Ještě jsem dostal příležitost.“

„Jak jste spolu dlouho?“

„Půl rok cca.“

„Já to s Pepou moc nedávám. Začal mi chlastat. Nepomohlo ani to, když jsem mu řekla, že čekám miminko.“

„Fakt! No to je teda gól. Doufám, že sis to přála.“

„Ale jo, už jsem moc nedoufala. To víš, čtyřicítka na krku, prvorodička. Snad to bude všechno ok. Mám trochu strach.“

„Jsi silná holka. Víš, že ses mi na škole docela líbila?“

„Toho jsem si všimla.“

„Ale nic si neudělala.“

„Nám by to nefungovalo, Jirko. To jsem věděla už tenkrát. I když jsem tě měla svým způsobem ráda.“

„Svým způsobem? Jak to mám vnímat?“

„Choval ses jinak. Všechno jsi měl trochu jinak. Asi ta tvá nemoc tě trochu vybočila.“

„To je fakt.“

„Každopádně jsi prima kámoš.“

„A ty jsi fajn kámoška.“

„Vím, že kdybych potřebovala pomoc, tak bys mě neodkop.“

„Nedalas mi příležitost …“

„Snažím se své trable zvládat sama.“

„Taky to tak mám, ale někdy je všeho moc.“

„Ty bys potřeboval svůj vlastní ostrov. Samá příroda okolo, bydlení někde ve srubu a holka pro všechno. Pudy se musí uspokojovat, aby ti nehráblo.“

„Nejen pudy, ale i to něco dalšího. Bez lásky je to na hovno.“

„To je pravda. Proto mě trápí, kam nám to s manželem zmizelo.“

„Třeba by stačilo oživit něco. Jak jste spolu dlouho?“

„Patnáct let. Na dnešní dobu docela výkon. Třeba Jindru srovná ten mrňous.“

„Být tátou pro něj určitě bude prima záležitost. Nech to plynout.“

„Mluvíš jako můj psycholog.“

„Dneska ho má kde kdo.“

„Já už k němu chodím rok.“

„A pomáhá to?“

„Snad ano. Jindra to neví. On je ranař. Se vším je hned hotov.“

„Zkus si užít, že budeš mámou. Svítí sluníčko, máš něco před sebou. Bude to fajn, neboj.“

„Díky, Jirko. Člověk někdy potřebuje nakopnout a slyšet to.“

„Vím to.“

Lehne si do trávy a dívá se na azuro nad sebou. Jen tak mhouří oči a užívá si to. Nečinnost, volnost, liknavost. Myslí na svou přítelkyni. S ní přišel na to, jak je fajn dělat něco ve dvou.

Spolužačka si lehne do trávy vedle něho.

„Myslíš, že budu dobrou mámou?“

„Nemám pochybnost.“

„Já trochu ano.“

„Proč?“

„Nevím, zda v sobě probudím tu pravou mateřskost.“

„Hádám, že to přijde samo. Nech přírodu čarovat. Ona ví, jak na to.“

„Píšeš?“

„Jo, ale hledám k tomu něco dalšího.“

„Snad nechceš skončit za katedrou?“

„Hledám spíše něco rukodělného. Nebo něco, kde bych mohl být samostatnou jednotkou. Třeba jezdit s dodávkou. Jako kluk jsem snil o tom, že budu mít vlastní kamion, jezdit po světě a užívat si to.“

„Je to dřina. Jindra o tom ví dost. A to jezdí jen tady v Čechách. Ale mám ho ráda. Fakt moc.“

„Možná potřebuje, abys mu to dala víc najevo.“

„Hele, víš ty co, koupím si krásný krajkový prádlo.“

„To by mohlo pomoct. A uvařit mu něco luxusního.“

„Třeba svíčkovou.“

„A k ní mu postavit vychlazené pivo.“

„Jasně. To je ono. Nebo mu udělám vepřo, knedlo, zelo.“

„Cokoliv s láskou.“

„A pak mu dám příležitost si do mě šťouchnout.“

„Tak tomu říkáte?“

„Někdy ano.“

„Teda, Jitko, ty jsi vážně něco. Drž se svého.“

„Ty taky, Jirko. A víš ty co! Přeju ti to. Mít někoho.“

„Už to chtělo. Jinak by mi asi hráblo. Hrabeme teď spolu.“

„Jak že?“

„Ve zkratce – dva mimoňové spolu.“

„Jo táák. To je super.“

„Jdu si dát patnáctistovku.“

„Můžu mrknout? V cílovce ti tlesknu.“

„To beru.“

Vstane a záhy běží po oválu. Vnímá, že je to v daný moment pro něj správný prostor. Nevěší hlavu. Naopak. Dívá se chvílemi vzhůru. Na oblohu.  

Autor: Jan Jurek | středa 3.1.2024 13:51 | karma článku: 13,54 | přečteno: 398x
  • Další články autora

Jan Jurek

Dokonalý manžel …

„Neexistuje! Nejsou takoví na skladě. Musíš se s tím, Ireno, smířit a brát to, co je. Taky už nejsi nejmladší.“ „Ale míry mám, Jitko, pořád ucházející.“ „To je dost pomíjivý a chlapi to vědí. V našem věku už také hledají jistoty.“

29.12.2023 v 12:16 | Karma: 14,33 | Přečteno: 549x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Nevlastní syn

„To dítě není tvoje.“ „Čí tedy?“ „Tvého kamaráda z vejšky. Zbouchnul mě jeden večer po akci. Oba jsme byli opilí, sami dva na koleji.“ „Stačí! Do detailů jít nemusíš! Po pěti letech manželství mi tohle oznámíš a tváříš se jakoby nic

27.12.2023 v 12:50 | Karma: 22,97 | Přečteno: 801x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Terapeutická hodinka

„Po čem teď jdete, co je vašim cílem?“ „Nevím, ztratil jsem se. Nebo to vím, ale nedaří se.“ „Proč?“ „Něco dělám asi špatně.“ „Dáváte tomu dost?“ „Možná ne ve všem.“ „Tak musíte přidat. Zaměřit se na sebe a na to svoje a být i trochu..

26.12.2023 v 10:34 | Karma: 8,73 | Přečteno: 178x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Výlet

Udělají si celodenní pěší špacír. Je to podzimní pošmourný den, ale oni mají chuť se vypravit někam, kde budou v přírodě a sami. Když vyjdou na první kopec, hned se obejmou. Užijí si tu blízkost a to něco, co jim dlouho scházelo.

23.12.2023 v 11:20 | Karma: 9,49 | Přečteno: 156x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Oblíbená trasa

Sedne si u bytovky na obrubník a jen tak se dívá kolem sebe. Za zády má kolo a chystá se na výlet. Do Českého ráje. Stačí přejet přes kopec. Potřebuje se zklidnit. Narovnat se. Mysl ho někdy stáhne a on neví, proč se to stále děje

19.12.2023 v 8:38 | Karma: 10,73 | Přečteno: 193x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, i když pracují, říká antropoložka

27. dubna 2024

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...

Precheza dostala novou pokutu za únik oxidu siřičitého, má zaplatit půl milionu

27. dubna 2024  11:27

Přerovská chemička Precheza dostala za únik oxidu siřičitého do ovzduší v říjnu 2014 od České...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 199
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 468x
Jsem původní profesí učitel. Příležitostně publikuji recenze v tištěných periodikách. Byl jsem třikrát oceněn v rámci celostátní scenáristické soutěže Filmové nadace Inogy Barrandov. Realizovaný celovečerní film dle mého scénáře Kluci z hor. Dále viz můj web www.jan-jurek.cz