Třídní

V těch dnech jsem do školy nechodil s příliš velkým nadšením. Bylo to pro mě spíš nucené zlo než cokoliv jiného, ale nezbývalo, než se s tím vším nějak smířit a občas ledacos zkousnout, třeba jsem byl kolikrát za pitomce, co neumí do pěti napočítat. 

V těch dnech jsem do školy nechodil s příliš velkým nadšením. Bylo to pro mě spíš nucené zlo než cokoliv jiného, ale nezbývalo, než se s tím vším nějak smířit a občas ledacos zkousnout, třeba jsem byl kolikrát za pitomce, co neumí do pěti napočítat. Kupříkladu moje třídní. Matróna jakou svět neviděl. Stará panna, ke všemu ještě trop na nervy, a zrovna naše třída ji musela vyfasovat. Neskutečná smůla! Od prvního dne jsem věděl, že my dva si pudem po krku. A nemýlil jsem se. Dodnes se mi vybavuje podsaditá postava s nepříliš přívětivým výrazem v usedlém ohozu z dob Marie Terezie, s hlasem, který by spíš pasoval ke generálovi vojenské pěchoty, nežli k učitelce základní školy. Postava, která měla za to, že nás musí v jednom kuse cepovat a dávat nám na srozuměnou kdo že je ona a kdo že jsme my. Nevzdělané nuly! Tak se k nám podle toho chovala, včetně mě. A nevím proč, mě si obzvlášť oblíbila. V jednom kuse se do mě navážela. Pořád ji na mě něco vadilo. Pohrdala mnou, stejně jako já pohrdal jí, pro tu její licoměrnost, tupost, aroganci, kterou tak okatě dávala najevo při každé vhodné i nevhodné příležitosti. Proč o tom všem ale mluvím? Jednoho dne zkrátka můj pohár trpělivosti přetekl. Bylo to zkraje léta, školní rok se chýlil ke konci a já stál doslova jako blbec před tabulí a čelil přívalu otázek, na něž jsem nedokázal odpovědět.

„Jak může být někdo tak tupý, co Málek?,“ uhodila na mě třídní, když už bylo jasné, že mi napíše další kuli. „Tobě to nevadí, být celé třídě za hlupáka?“

„Nevadí,“ ucedil jsem.

„Ale mělo by, Málek, mělo! S tímhle přístupem to daleko nedotáhneš, to si pamatuj!“

„Co vy můžete vědět, kam to já dotáhnu. Nevíte nic, tak držte zobák!“ A to byla věta, kterou jsem neměl říkat, ale ve mně to tenkrát asi nějak narostlo, ten vztek na ní, na ty její řeči, a vůbec na všechno. Třídní mě okamžitě vylifrovala ze třídy na chodbu a tam mi vlepila bez jakéhokoliv varování políček, div že jsem sebou neflákl o zem, jaká to byla metelice. 

„Jak se opovažuješ se mnou takhle mluvit, Málek? Kdo si myslíš, že si? Rosteš pro kriminál, ti řikám!“ Vyhrkla ze sebe, řvala jako pominutá a byla při tom rudá vzteky – ta její barva přímo odpovídala jejímu krajně levicovému smýšlení.

Celé odpoledne jsem se pak toulal po městě. Chvíli jsem brouzdal bezcílně ulicemi, pak jsem si sedl v parku na lavičku a díval se na bezdomovce. Ten park byl jejich rajón, kde se den co den snažili na druhých vysomrovat nějakou tu korunu na chlast a na cigára. Jeden jako druhý ošuntělý, neoholený, špinavý … opatrně přistupovali ke kolemjdoucím a ti je buď ignorovali, někdy si i odplivli, nebo jim raději něco dali, aby se jich zbavili. Byli i tací, co je rovnou poslali do háje, anebo na pracák, aby si našli rito a neobtěžovali slušné lidi. Přišel jeden i ke mně, statný, vousatý starý pán, dal jsem mu bůra, on se poděkoval a zmizel.

Když pak začalo pršet, bezdomovci se uchýlili pod vzrostlou lípu, kde měli na zemi naskládané papírové krabice a na nich tam seděli, dokud je nevypakoval uniformovaný fízl. Já se sebral a zašel do bufáče. Tam jsem si dal párek v rohlíku s limonádou a bylo mi zase chvíli skvěle. Díval jsem se skrz prosklenou stěnu ven, pozoroval lidi, jak pod deštníky kamsi spěchají. Sledoval jsem auta na silnici a tramvaje a blázny cyklisty, co mezi vším tím nahuštěným provozem kličkovali. Byl to zmatek na zmatek a já v něm. Už pár let od doby, co jsem se s mámou do toho velkoměstského rumraje nastěhoval. Chvíli mi trvalo se v tom blázinci vůbec zorientovat, trochu si zvyknout a přijít na chuť tomu obludáriu, kde jsem byl nucený z ničeho nic žít. Ale člověk si prý zvykne na všechno, povídala máma, člověk prý vůbec vydrží víc, než si myslí, povídal zase táta, když jsme s mámou odcházeli z právě postavené vily někam na opačný konec republiky. 

Z bufáče jsem si to zamířil do kina na odpolední představení. Hráli nějakou neskutečnou kravinu, sál byl poloprázdný, já seděl uprostřed první řady a půl druhé hodiny civěl na plátno, kde se dělo něco naprosto nezajímavého. Žádné akční scény, žádné muchlování, ani jeden kovboj se sombrérem a s koltem za pasem, žádná přestřelka z divokého západu, prostě nic! Domů jsem dorazil až na večer. Máma, jen co jsem se objevil ve dveřích, mi vlepila pár facek.

„Kdes byl?,“ uhodila na mě. 

„Tak, různě,“ ucedil jsem.

„Třídní mi všechno řekla.“

„Si dala na čas, kráva.“

„Ta kráva tě chce nechat rupnout! A ke všemu si byl zase drzý!“

„A co má bejt? To neřeš a pošli ji do hajzlu!“ /Další facka/. 

„Co je to s tebou? Nikdy si takový nebyl.“

„Sem takovej co se pamatuju.“

Matka mlčela a já šel do svého pokoje. Práskl jsem sebou na kavalec, díval se do stropu … a byl sám. Za chvíli jsem usnul a kupodivu přes všechno, co se ten den přihodilo, jsem spal až do rána jako andílek.

Druhý den nezbývalo, než jít zase do školy. Třídní mi věnovala mrazivý pohled vlkodava a spolužáci vyzvídali, co že se vlastně předešlý den za dveřmi třídy stalo. Já jim ale neřekl nic. Nikdo z těch rádo by kamarádů mi za to nestál, aby se bavil na můj účet. A ani ona mi za to nestála, ta despotická vochechule, před kterou bylo správné stát rovně a mít se na pozoru.

 

Autor: Jan Jurek | sobota 25.10.2014 19:14 | karma článku: 10,27 | přečteno: 744x
  • Další články autora

Jan Jurek

Pokec se spolužačkou

Rád sedává na lavičce při agua centru a sleduje lidi okolo. To místo mu dělá dobře. Není to tak vždy, ale někdy ano. A když má všeho dost, sebere se, sedne do auta a jede na to místo, kde má pár berliček, kterých se může chytnout.

3.1.2024 v 13:51 | Karma: 13,54 | Přečteno: 398x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Dokonalý manžel …

„Neexistuje! Nejsou takoví na skladě. Musíš se s tím, Ireno, smířit a brát to, co je. Taky už nejsi nejmladší.“ „Ale míry mám, Jitko, pořád ucházející.“ „To je dost pomíjivý a chlapi to vědí. V našem věku už také hledají jistoty.“

29.12.2023 v 12:16 | Karma: 14,33 | Přečteno: 549x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Nevlastní syn

„To dítě není tvoje.“ „Čí tedy?“ „Tvého kamaráda z vejšky. Zbouchnul mě jeden večer po akci. Oba jsme byli opilí, sami dva na koleji.“ „Stačí! Do detailů jít nemusíš! Po pěti letech manželství mi tohle oznámíš a tváříš se jakoby nic

27.12.2023 v 12:50 | Karma: 22,97 | Přečteno: 801x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Terapeutická hodinka

„Po čem teď jdete, co je vašim cílem?“ „Nevím, ztratil jsem se. Nebo to vím, ale nedaří se.“ „Proč?“ „Něco dělám asi špatně.“ „Dáváte tomu dost?“ „Možná ne ve všem.“ „Tak musíte přidat. Zaměřit se na sebe a na to svoje a být i trochu..

26.12.2023 v 10:34 | Karma: 8,73 | Přečteno: 178x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Jurek

Výlet

Udělají si celodenní pěší špacír. Je to podzimní pošmourný den, ale oni mají chuť se vypravit někam, kde budou v přírodě a sami. Když vyjdou na první kopec, hned se obejmou. Užijí si tu blízkost a to něco, co jim dlouho scházelo.

23.12.2023 v 11:20 | Karma: 9,49 | Přečteno: 156x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

  • Počet článků 199
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 468x
Jsem původní profesí učitel. Příležitostně publikuji recenze v tištěných periodikách. Byl jsem třikrát oceněn v rámci celostátní scenáristické soutěže Filmové nadace Inogy Barrandov. Realizovaný celovečerní film dle mého scénáře Kluci z hor. Dále viz můj web www.jan-jurek.cz